فرض کنید در یک رستوران، تمام بودجه خود را صرف تزیینات مجلل و غذای باکیفیت میکنید، اما هیچ اهمیتی به خوشرویی پرسنل و رسیدگی به مشتریان نمیدهید. به نظر میرسد، چنین رویکردی در نهایت به ضرر شما تمام خواهد شد. مشتریان ناراضی، بعید است دوباره به رستوران شما مراجعه کنند و حتی ممکن است تجربه بد خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.
به همین ترتیب، سرمایهگذاری در بخش مدیریت مشتری بدون سنجش نتایج، شبیه همان مثال است. اندازهگیری ROI به شما کمک میکند تا بفهمید آیا فعالیتهای مدیریت مشتری، منجر به سودآوری و رشد کسب و کار شما شدهاند یا خیر. با داشتن این دادهها، میتوانید نقاط قوت و ضعف را شناسایی کرده و استراتژیهای خود را برای اثربخشی بیشتر، بهینه کنید.
پیش از شیرجه زدن به فرمولها و محاسبات، لازم است مقدمات کار را فراهم کنیم. اولین قدم، تعیین اهداف است. به دنبال چه نتایجی از طریق مدیریت مشتری هستید؟ افزایش رضایت مشتری؟ بالا بردن نرخ ت续 اشتراک (Subscription Renewal Rate)؟ کاهش نرخ ریزش مشتری (Customer Churn Rate)؟ با مشخص کردن اهداف، قادر خواهید بود معیارهای کلیدی عملکرد (KPI) مناسب را انتخاب کنید.
به شم توصیه می کنم مقاله زیر را نیز مطالعه کنید:
انتخاب KPIهای درست، نقش مهمی در اندازهگیری موفقیت فعالیتهای مدیریت مشتری ایفا میکند. در این بخش، با برخی از مهمترین KPIها آشنا میشویم:
اکنون که با اهداف و KPIهای کلیدی آشنا شدیم، نوبت به محاسبهی ROI میرسد. فرمول کلی برای محاسبهی ROI به صورت زیر است:
ROI = (ارزش خالص / کل سرمایهگذاری) × ۱۰۰
در زمینهی مدیریت مشتری، ارزش خالص میتواند شامل موارد زیر باشد:
کل سرمایهگذاری نیز شامل هزینههایی مانند حقوق کارکنان تیم مدیریت مشتری، ابزارهای مورد استفاده و هزینههای آموزشی میشود.
یکی از خدمات شرکت تکران ارائه خدمات سفارشی سازی نرم افزار CRM مایکروسافت است.